Keresztállítás

A SZIE és a Plébánia tagjai az elmúlt években hét keresztet állítottak hegységeinkben.

A kereszt, mint szimbólum, nemcsak a keresztény-keresztyén hit jelképe, hanem a legtöbb európai ember számára kultúrát is közvetít.

A keresztek egy-egy magyar szent, Nagyboldogasszony, illetve a hetedik a "magyar vértanúk" nevet viselik, ezzel is jelezve, hogy voltak komoly, elkötelezett őseink, akik Isten hívó szavára igent tudtak mondani és példamutató életet tudtak élni a kor nehézségei ellenére. A következő ezer esztendőben lesznek-e még hozzájuk hasonlóan hitüket és embertársaikat fontosnak tartó, szeretó emberek?

Kereszt-utak: kirándulás útvonalajánlatok a keresztekhez

Vértanúk keresztútja

Tengernek Csillaga Gyermekrajz Pályázat

1996

Az első kereszt természetesen Szent Imre nevét viseli. A Bükk legmagasabb pontján, Istállóskő csúcsán található, 959 m tengerszint feletti magasságban.

1997

Szent István emlékére állítottuk a második keresztet augusztus 20-án. A kereszt a Börzsöny egyik legszebb túraútvonalán található, Nagy-Hideg-hegy és Csóványos között, a Rakodó-nyeregben.

1998

A Szent László kereszt igazán méltó, szép helyre került. A Duna-kanyar fölött magasodik, a Prédikálószék csúcsán. Felállítása Szent László napján történt.

1999Árpádházi Szent Erzsébet

A negyedik keresztet Árpádházi Szent Erzsébet tiszteletére, szentté avatásának évfordulóján állítottuk. Megtalálható a Mátrában, az Országos Kék-túra útvonalán, Sas-kő közelében. A helyet azóta Erzsébet sziklának nevezik.

2000Nagyboldogasszony

A kettős jubileumi év különleges "kettős" keresztet eredményezett. A Gerecse-hegység keleti szélén, Nagy-Gete csúcsán állítottuk Nagyboldogasszony tiszteletére. Ezzel a kereszttel emlékezett az Egyesület István király ország-felajánlására is.

2001Szent Margit

A SZIE hatodik keresztállítása május 27-én volt a Cserhátban. A Naszály csúcsának közelében, a Látó-hegyen Árpádházi Szent Margit tiszteletére állítottunk 4 méteres vörösfenyő keresztet.

Magyar vértanúk2002

Az Egyesület hetedik keresztjét szeptember 22-én állította fel a Vértesben, Zuppa-tetőn. Ez a kereszt ismeretlen magyar vértanúknak állít emléket.

Szervező: Török Tamás

Beszámoló a Szent István kereszt jubileumáról

Augusztus 19-én, szombaton reggel, ragyogó napsütésben indultunk útra a Nyugati pályaudvarról, hogy megünnepeljük a Szent István emlékére állított kereszt 20 éves jubileumát. Kismarosig utaztunk, majd itt átszállva az erdei vasútra, fél tízkor Királyrétre értünk. 7 km gyaloglás és ​600 m szintkülönbség legyűrése volt az előttünk álló feladat.

Képes beszámoló az októberi kirándulásról

Az októberi rendhagyó kirándulásunk egész napos esőzés után, szikrázó napsütésben kezdődött! A kedvezőtlen előjelek csak keveseket bátortalanítottak el, mert 21-en jöttünk össze Pilisszentlászló határában, a Kis Rigó étteremnél.

Keresztállítás a Börzsönyben

A szeptemberi kirándulás rendhagyó módon zajlott, keresztállításra indultunk a Börzsönybe. Az elmúlt télen kaptuk a hírt, hogy a Szent István emlékére állított fakereszt elöregedett, és kidőlt a helyéből. Meglévő darabjait nem lehetett már felhasználni, ezért teljesen új keresztet kellett készíteni. Az alapozását is újfajta módon terveztük, annak érdekében, hogy a farészek minél kevesebb ideig érintkezzenek a téli csapadékkal.

Képes beszámoló a májusi jubileumi kirándulásról

Gyönyörű kiránduló időben gyülekeztünk május első szombatján a Szent Imre templom előtt. Jubileumi kirándulásra indultunk, ezúttal külön e célra rendelt busszal. Mindenki pontosan érkezett, így fél nyolckor el is indultunk, éppen negyvenen.

Szilvásváradig meg sem álltunk, ott is csak annyi időre, míg megváltottuk az úthasználatot Olasz-kapuig. Fél 11-kor értünk fel 840 méter magasra. A tágas parkolóban még két család csatlakozott hozzánk, így 50-en lettünk!

Megújult a Nagyboldogasszony kereszt

Az Egyesület 1996-2002. között hét fakeresztet állított, különböző hegységeinkben. Közülük a Nagyboldogasszony keresztet éppen 15 éve, 2000-ben.

Az azóta eltelt idő az állapotában komolyabb romlást eredményezett, aktuálissá vált a felújítása. Május 30-31-én 3-3 fős csapatok indultak fel a Nagy-Gete tetejére, hogy eltüntessék a durva hibákat, megújuljon a kereszt látványa.

Az első napon a kereszt lecsiszolása, a fapótlás elkészítése és alapozó festés történt. Másnap a végleges festés és a tetejére "rézsapka" felhelyezése jelentette a munkálatok befejezését.